Jednym z głównych problemów, z jakim borykają się przedsiębiorcy, którzy chcą wprowadzić CRM w swojej firmie, jest opór pracowników.
Każdy nowy system to konieczność nauki, a tym samym pozornego marnowania czasu. W trakcie pracy pracownicy wypracowują własne systemy działania, a CRM zapewne te procesy zaburzy.
Kluczem do efektywnego wdrożenia systemu CRM w firmie jest przedstawienie CRM-u jako narzędzia, które ma rozwiązać problemy pracowników, a nie utrudniać im życie.
Wdrożenie systemu CRM należy rozpocząć jeszcze przed wyborem systemu.
Pracownicy powinni aktywnie uczestniczyć i doradzać w wyborze.
Zanim zaczniesz zastanawiać się nad konkretnym systemem, zapytaj pracowników o to, jakie problemy napotykają w codziennej pracy. Czy są obszary, które według nich można usprawnić albo zautomatyzować z pomocą CRM-u?
Dowiedz się, które funkcje przydałyby im się najbardziej. Dzięki temu będą mieć świadomość, że system CRM to nie Twoje widzimisię, które ma pomóc w kontroli pracowników, ale narzędzie, które ma pomóc właśnie im.
Dzięki temu pokażesz, że naprawdę zależy Ci na pracownikach, a oni będą pozytywnie nastawieni do nowego systemu od samego początku.
Kiedy zbierzesz opinie pracowników i wybierzesz system, przedstaw im dodatkowe korzyści, które będą mogli wyciągnąć z systemu CRM.
Wspomnij o integracji z kalendarzem i przypomnieniach o spotkaniach.
Zwróć uwagę na to, że korzystając z systemu CRM, ograniczają ilość używanych narzędzi – wszystko, co potrzebne znajduje się w jednym miejscu.
Dzięki temu mają szybki dostęp do historii klientów, widok jest przejrzysty i panuje porządek. To znacznie oszczędza czas, który dotychczas marnowali, próbując odnaleźć się w różnych narzędziach.
Pracownicy często skarżą się na to, że do systemu CRM muszą wpisywać masę danych. To wydłuża czas ich pracy i jest przyczyną frustracji i niechęci do systemu CRM.
Zakomunikuj pracownikom, że będą używać tylko niezbędnych funkcji. Takich, które usprawnią im pracę, a nie utrudnią.
Daj znać, że na początku pewnie wszystko będzie zajmowało więcej czasu. Nauka systemu trwa i powinni być świadomi tego procesu.
Jednak w momencie, kiedy się wdrożą, praca stanie się sprawna, a oni docenią wygodę, jaką daje system.
Daj wyraźny sygnał, że nie jesteś zwolennikiem bezsensownego wklepywania danych, które nikomu w niczym nie pomogą.
Wdrożenie systemu CRM nie polega na oświadczeniu, że od tego i tego dnia wprowadzamy w firmie nowy system.
Każde wdrożenie musi rozpocząć się szkoleniem.
Musisz dokładnie pokazać pracownikom, z których funkcji i w jaki sposób będą korzystać. Szkolenie powinno być dopasowane do pracownika. Inne funkcje będą istotne dla handlowca, a inne dla kadrowej.
Dowiedz się, czy dostawca systemu CRM pomaga we wdrożeniu i szkoleniu pracowników. Skorzystaj z pomocy, zwłaszcza jeśli nie czujesz się biegły w obsłudze systemu. Sam dużo skorzystasz na takim szkoleniu.
Daj znać pracownikom, że początkowo mogą popełniać błędy i że jesteś otwarty na pytania na etapie wdrażania. Niech wiedzą, że mogą liczyć na Twoją pomoc.
Jeśli zastanawiasz się nad wdrożeniem systemu CRM w Twojej firmie, a funkcje, które oferuje nasz system, Ci odpowiadają, koniecznie wypróbuj wersję demo. Pokaż ją pracownikom, niech dadzą Ci znać, co o niej sądzą. Ich opinie są bardzo cenne.